Το πολιτικά ορθό και ηθικό κυνήγι "μαγισσών" (?) στην Ελισσαβετιανή Αγγλία περιελάμβανε και την εξής δοκιμασία: αν υπήρχε φήμη πως η τάδε γυνή είναι μάγισσα, την έπιαναν οι αρχές και την πετούσαν, δεμένη με πέτρες, σε μία λίμνη. Αν αυτή επέπλεε, κόντρα σε όλες τις προβλέψεις, τότε ναι, ήταν μάγισσα και καιγόταν στην πυρά. Αν δεν επέπλεε αλλά βυθιζόταν και πνιγόταν, τότε μάλλον ήταν αθώα, αλλά ευτυχώς την ξεφορτώθηκαν οι αρχές και μαζί με αυτή ξεφορτώνονταν και τις φήμες γύρω από το όνομά της.
Αντιλαμβάνεστε πού πάει ο συλλογισμός. Πώς να ξεφορτωθεί κανείς το CCSVI? Οι μισοί λένε δεν το βρήκαν καν στον υπέρηχο, οι άλλοι μισοί λένε το βρήκαν αλλά είναι αποτέλεσμα της MS ή άσχετο φαινόμενο. Σε κάθε περίπτωση, βαφτίζεται "υστερικός" όποιος συνεχίζει να πιστεύει πως το CCSVI προκαλεί την MS. Ε, αυτή η υστερία ενοχλεί πολύ τις νευρολογικές αρχές.
Τρεις όψεις έχει η εφαρμοσμένη ιατρική: διάγνωση, πρόγνωση και θεραπεία. Διορθώστε με αν κάνω λάθος, αλλά η αυτοάνοση ηθική επιτυγχάνει μόνο τη διάγνωση μέχρι στιγμής, ενώ αν ποτέ η φλεβική "υστερία" επαληθευθεί, θα παρέχει ολοκληρωμένη πρόγνωση και θεραπεία ταυτόχρονα. Δυστυχώς, μέχρι στιγμής, η αυτοανοσία δε μπορεί να κάνει προβλέψεις για την κατάσταση του ασθενούς και δε μπορεί να σταματήσει/αντιστρέψει την επιδείνωση.
Από την αρχαιότητα, η αξία μίας θεραπείας κρινόταν στο σχήμα trial and error. Δοκιμή και λάθος, δηλαδή. Αν κάτι αποτύγχανε, αποτύγχανε. Δεν ξεκινούσε ως φάρμακο για μεταμοσχεύσεις και περνούσε μετά στην σκλήρυνση, ούτε διαφημιζόταν ως πετυχημένο όταν είχε δράση φτωχότερη και από 33%.
Η σύγχρονη ιατρική δυστυχώς δε διαθέτει οριστικές απαντήσεις για ασθένειες που προκαλούνται από διαταραχή της ομοιόστασης (φυσιολογικής λειτουργίας), που μπορεί να έχουν γενετική προέλευση, όπως η σκλήρυνση. Η σύγχρονη ιατρική έχει εμπεδώσει καλύτερα τις ασθένειες που προκαλούνται από το περιβάλλον (τραύμα, AIDS, φυματίωση κλπ.) και τις ασθένειες που συνδέονται με υποβιταμίνωση, κακή διατροφή κλπ. Έτσι, μιλάμε για πιθανότητες στο καρκίνο, πρόβλεψη στο Alzheimer's και καλύτερη διάγνωση στην σκλήρυνση, αλλά ούτε που ξέρουμε τί προκαλεί αυτές τις ασθένειες. Και όπως φαίνεται λογικό, όποιος τολμήσει να διατυπώσει μία υπόθεση αντιμετωπίζεται με μεγάλη καχυποψία. Αυτές οι ασθένειες είναι το άβατον της γνώσης. Είναι δυνατόν κάποιος να βρει την αιτία τους;
Η ανακάλυψη είναι ένα ατύχημα/ευτύχημα, που συμβαίνει σε ένα υποψιασμένο μυαλό.
Γιόγκα, βελονισμός, αγιουρβέδα και ένα σωρό τίτλοι "εναλλακτικής" ιατρικής κυκλοφορούν σε ασθένειες των οποίων η αιτία λανθάνει. Και πιθανόν οποιαδήποτε νέα πρόταση εργασίας, όπως το CCSVI στην σκλήρυνση, απορρίπτεται ως έχουσα την ισχύ ενός αδιάφορου μασάζ σε έναν λαιμό.
Η ηθική στην ιατρική υφίσταται για να προστατεύει τον ασθενή από κακοτοπιές και για να τυγχάνει αυτός της καλύτερης θεραπείας και καμίας βλάβης από τους θεράποντες. Ωστόσο το ιατρικό λειτούργημα είναι και επάγγελμα και, ως τέτοιο, είναι συνυφασμένο με την οικονομία, την κοινωνία, και την αβέβαιη πραγματική ηθική της ανθρώπινης φύσης. Πάραυτα θα περίμενε κανείς πως σε μία ανίατη/δυσίατη ασθένεια με νεανικό πληθυσμό και βέβαιες αναπηρίες θα ήταν κοινός στόχος η ανακάλυψη της αιτίας της νόσου και ο σχεδιασμός μίας πραγματικής, όχι λειψής και επικίνδυνης, θεραπείας. Με λίγα λόγια, θα περίμενα στην ανακάλυψη που λέγεται CCSVI να πέσουν όλοι με ενδιαφέρον.
Όμως δεν το κάνουν, ή το απορρίπτουν εκ προοιμίου, η δεν ενημερώνονται καν. Οι "όλοι" είναι και γιατροί, και ασθενείς και πολίτες. Όχι μόνο αυτό, αλλά και ασθενή με σοβαρή θρόμβωση έπειτα από επέμβαση CCSVI τον άφησαν αβοήθητο στον Καναδά, καταστρατηγώντας την ιατρική και ανθρώπινη ηθική. Και αυτό γιατί οι "αρχές" δεν πιστεύουν στο CCSVI.
Στο ζήτημα της ηθικής αναρωτιέται ο Ιατρός και Διδάκτωρ Daya Ram Varma από τις Ηνωμένες Πολιτείες: είναι ηθικό να αρνείσαι ή απαγορεύεις μία επέμβαση που πιθανόν βοηθάει σε μία τόσο οδυνηρή ασθένεια, όπως η MS? Η ερώτησή του είναι ρητορική. Και το κείμενό του προκαλεί άλλη μία ερώτηση: μήπως πολεμάμε κάτι μόνο και μόνο επειδή δεν το ανακαλύψαμε εμείς;(σελ. 338-9)
The Art and Science of Healing Since Antiquity
Τρία χρόνια θα κλείσουν από την γνωστοποίηση του CCSVI. Στο μεταξύ, οι περισσότεροι ασθενείς συνεχίζουν να επιδεινώνονται.
Άξιο αναφοράς είναι και ένα άλλο σημείο του παραπάνω άρθρου (σελ.334). Εκεί αναφέρεται ότι η πρώτη προσπάθεια υλοποίησης ενός καθολικού πλάνου προστασίας της υγείας στην περιφέρεια Saskatchewan του Καναδά βρήκε σθεναρή αντίσταση από... τους γιατρούς! Η ίδια περιφέρεια ήταν και η πρώτη του Καναδά που αποφάσισε να χρηματοδοτήσει τις έρευνες για το CCSVI, φυσικά μετά από την έντονη απαίτηση των ασθενών, όχι των γιατρών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τούτα και με κείνα, πουκάμισο αδειανό κατάντησε ο όρκος του Ιπποκράτη.